Maciej Winiarek

Streszczenie webinarium 28.01.2020

Webinar poświęcony był myśleniu krytycznemu – jako odpowiedzi na wyzwania, które pojawiają się na progu trzeciej dekady XXI w. Podzielony był na trzy części.

W pierwszej pokazałem dlaczego dzisiejsza szkoła powinna się zmienić.

Problemy w szkole systemowej raczej będą tylko narastać. Spowodowane to jest tym, dlaczego i jak została powołana szkoła systemowa. U jej fundamentów leży potrzeba wykształcenia posłusznego, lojalnego, bezosobowego żołnierza lub pracownika fabryki. Dlatego to co jest cenione w szkole do dnia dzisiejszego to:

  • Posłuszeństwo względem nauczyciela bez względu na zachowanie nauczyciela
  • Odtworzeniowa forma nauki
  • Forma odpowiedzi, która powinna pasować pod klucz, schemat
  • Całkowity brak szacunku dla ucznia jako jednostki – jego potrzeb, emocji, pragnień, pasji
  • Akademicki sposób prowadzenia zajęć – nauczyciel „wlewający’ wiedzę do głów posłusznych i grzecznych uczniów

Dzisiejszy uczeń dostrzega hipokryzję dorosłych. Z jednej strony mówi się mu, że świat należy do niego, że może wszystko, że ma być odważny i kreatywny. Ale chodzą do szkoły od 8 do 15 ma być grzeczny, posłuszny i zakaz samodzielnego myślenia.

„W przedwczorajszych szkołach, wczorajsi nauczyciele uczą dzisiejszych uczniów rozwiązywania problemów, które przyniesie jutro”

Efektem takiego systemu i podejścia dorosłych jest co raz więcej problemów z emocjami naszych dzieci, uczniów. Około 20% polskich nastolatków cierpi na depresję, zajmujemy drugie miejsce w Europie pod względem prób samobójczych, nasze dzieci należą do najbardziej nieszczęśliwych w krajach OECD.

Czego nie wie/nie potrafi uczeń/absolwent?

  • Najczęściej nie wie co go interesuje/nie traktuje swoich zainteresowań jako coś ważnego
  • Nie zna swoich potrzeb
  • Ma bardzo niski poziom samoświadomości
  • Ma niskie poczucie własnej wartości
  • Nie wie czym się kierować w swoim życiu
  • Mało samodzielności, mało odpowiedzialności
  • Brak zrozumienia, świadomości trendów na świecie
  • Brak krytycznego myślenia
  • Brak umiejętności rozwiązywania problemów

Świat za oknami szkoły zmienia się dynamicznie i tylko przyspiesza. Obecnie jesteśmy już w czwartej rewolucji technologicznej – tym razem związanej ze sztuczną inteligencją, big data i robotyką. Większość zawodów, które znamy zniknie w ciągu najbliższych 10-15 lat. Zatem powinniśmy już dziś rozwijać u dzieci kompetencje, które pomogą im poradzić sobie w szybko zmieniającej się rzeczywistości.

Każda szkoła powinna rozwijać 4K:

  1. Krytyczne myślenia
  2. Komunikacja
  3. Kooperacja
  4. Kreatywność

Czym jest myślenia krytyczne? To zbiór umiejętności, postaw takich jak:

  • Sprawdzasz FAKTY
  • Potrafisz analizować, tworzyć hipotezy, oceniać
  • Umiesz tworzyć logiczne powiązania
  • Odróżniasz fakty od opinii
  • Potrafisz rozwiązywać problemy
  • Rozpoznajesz swoje i innych osób emocje (potrzeby)
  • Myślisz o swoim myśleniu
  • Myślisz o konsekwencjach
  • Kwestionujesz oczywistości, własne założenia
  • Potrafisz przetwarzać informacje

Nowa rola nauczyciela to stworzenie warunków, w których uczniowie będą mogli i chcieli się uczyć i rozwijać kompetencje z 4K. Uczniowie, zapytani jakich lekcji oczekują odpowiadają:

  • Fajnie, kiedy jestem nagradzany
  • Fajnie, kiedy działamy i coś robimy
  • Kiedy jest coś innego, nowego
  • Kiedy mają wpływ na to co będą robić
  • I robię to co lubią
  • Zainteresowani kiedy wiedzą po co to robimy
  • Kiedy temat jest ciekawy
  • Kiedy sposób prowadzenia zajęć jest ciekawy
  • Kiedy sami dochodzą do wniosków

Wideo związane z webinarium znajdziesz tutaj.

W kolejnych webinarach będę omawiał głębiej poszczególne tematy wspomniane w tym webinarze.

Udostępnij wpis:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *