Webinar poświęcony był myśleniu krytycznemu – jako odpowiedzi na wyzwania, które pojawiają się na progu trzeciej dekady XXI w. Podzielony był na trzy części.
W pierwszej pokazałem dlaczego dzisiejsza szkoła powinna się zmienić.
Problemy w szkole systemowej raczej będą tylko narastać. Spowodowane to jest tym, dlaczego i jak została powołana szkoła systemowa. U jej fundamentów leży potrzeba wykształcenia posłusznego, lojalnego, bezosobowego żołnierza lub pracownika fabryki. Dlatego to co jest cenione w szkole do dnia dzisiejszego to:
- Posłuszeństwo względem nauczyciela bez względu na zachowanie nauczyciela
- Odtworzeniowa forma nauki
- Forma odpowiedzi, która powinna pasować pod klucz, schemat
- Całkowity brak szacunku dla ucznia jako jednostki – jego potrzeb, emocji, pragnień, pasji
- Akademicki sposób prowadzenia zajęć – nauczyciel „wlewający’ wiedzę do głów posłusznych i grzecznych uczniów
Dzisiejszy uczeń dostrzega hipokryzję dorosłych. Z jednej strony mówi się mu, że świat należy do niego, że może wszystko, że ma być odważny i kreatywny. Ale chodzą do szkoły od 8 do 15 ma być grzeczny, posłuszny i zakaz samodzielnego myślenia.
„W przedwczorajszych szkołach, wczorajsi nauczyciele uczą dzisiejszych uczniów rozwiązywania problemów, które przyniesie jutro”
Efektem takiego systemu i podejścia dorosłych jest co raz więcej problemów z emocjami naszych dzieci, uczniów. Około 20% polskich nastolatków cierpi na depresję, zajmujemy drugie miejsce w Europie pod względem prób samobójczych, nasze dzieci należą do najbardziej nieszczęśliwych w krajach OECD.
Czego nie wie/nie potrafi uczeń/absolwent?
- Najczęściej nie wie co go interesuje/nie traktuje swoich zainteresowań jako coś ważnego
- Nie zna swoich potrzeb
- Ma bardzo niski poziom samoświadomości
- Ma niskie poczucie własnej wartości
- Nie wie czym się kierować w swoim życiu
- Mało samodzielności, mało odpowiedzialności
- Brak zrozumienia, świadomości trendów na świecie
- Brak krytycznego myślenia
- Brak umiejętności rozwiązywania problemów
Świat za oknami szkoły zmienia się dynamicznie i tylko przyspiesza. Obecnie jesteśmy już w czwartej rewolucji technologicznej – tym razem związanej ze sztuczną inteligencją, big data i robotyką. Większość zawodów, które znamy zniknie w ciągu najbliższych 10-15 lat. Zatem powinniśmy już dziś rozwijać u dzieci kompetencje, które pomogą im poradzić sobie w szybko zmieniającej się rzeczywistości.
Każda szkoła powinna rozwijać 4K:
- Krytyczne myślenia
- Komunikacja
- Kooperacja
- Kreatywność
Czym jest myślenia krytyczne? To zbiór umiejętności, postaw takich jak:
- Sprawdzasz FAKTY
- Potrafisz analizować, tworzyć hipotezy, oceniać
- Umiesz tworzyć logiczne powiązania
- Odróżniasz fakty od opinii
- Potrafisz rozwiązywać problemy
- Rozpoznajesz swoje i innych osób emocje (potrzeby)
- Myślisz o swoim myśleniu
- Myślisz o konsekwencjach
- Kwestionujesz oczywistości, własne założenia
- Potrafisz przetwarzać informacje
Nowa rola nauczyciela to stworzenie warunków, w których uczniowie będą mogli i chcieli się uczyć i rozwijać kompetencje z 4K. Uczniowie, zapytani jakich lekcji oczekują odpowiadają:
- Fajnie, kiedy jestem nagradzany
- Fajnie, kiedy działamy i coś robimy
- Kiedy jest coś innego, nowego
- Kiedy mają wpływ na to co będą robić
- I robię to co lubią
- Zainteresowani kiedy wiedzą po co to robimy
- Kiedy temat jest ciekawy
- Kiedy sposób prowadzenia zajęć jest ciekawy
- Kiedy sami dochodzą do wniosków
Wideo związane z webinarium znajdziesz tutaj.
W kolejnych webinarach będę omawiał głębiej poszczególne tematy wspomniane w tym webinarze.