Strajkować czy nie strajkować? Cz. 2

Strajkować czy nie strajkować? Cz. 2

Przypomnę jak wygląda nasza chmurka.

Jak ją czytać?

Od lewej:

  1. Moim celem jest mój dobrostan, dlatego potrzebuję być potraktowany z godnością i szacunkiem, dlatego chcę wziąć odpowiedzialność za własne życie, potrzebuję być usłyszanym, szanowanym i oczywiście potrzebuję bezpieczeństwa finansowego – dlatego decyduję się na wzięcie udziału w strajku
  2. Moim celem jest mój dobrostan, dlatego potrzebuję swojego bezpieczeństwa emocjonalnego (nieuczestniczenia w bardzo stresującej walce), potrzebuję też zadbać o potrzeby uczniów (przygotowanie do matury) oraz być fair w stosunku do rodziców i dzieci – dlatego decyduje, aby nie brać udziału w strajku

Kluczem w analizie konfliktu gdy stosujemy CHMURĘ TOC jest uświadomienie sobie potrzeb obu stron konfliktu.

W tym przypadku mamy po jednej stronie:

  • Godność
  • Odpowiedzialność za własne życie
  • Bycie usłyszanym, odpowiedzialnym
  • Bezpieczeństwo finansowe

Z drugiej zaś strony mamy takie potrzeby:

  • Bezpieczeństwo emocjonalne
  • Zadbanie o potrzeby dzieci
  • Bycie fair w stosunku do rodziców i dzieci

Wszystkie potrzeby są dobre, nie ma hierarchii ważności (ranking) najważniejszych potrzeb, zatem wszystkie zasługują na zaspokojenie.

Widzimy zatem, że oba wybory związane są z bardzo ważnymi potrzebami i powinniśmy zrobić wszystko, aby je zaspokoić.

Jak rozwiązujemy taki konflikt? Poszukujemy kreatywnego, innowacyjnego rozwiązania, które ma zaspokoić potrzeby, a nie żądania.

Konflikt ten jest jednak bardzo głęboki, który tworzył się już od wielu lat. Dlatego trudno będzie szybko znaleźć tu rozwiązanie. Musimy zatem iść głębiej, zadać więcej pytań „dlaczego?” aby w pełni zrozumieć ten konflikt, tę sytuację.

Zapraszam na kolejnym post, pokażę jak się to robi